De afgelopen jaren gebeurden er tientallen ongelukken op dit kruispunt, soms met ernstig letsel als gevolg. In veel gevallen was risicovol gedrag van automobilisten de oorzaak. Je mag 70 op de Backer en Ruebweg, maar veel bestuurders rijden fors harder. Daarnaast blijkt ook dat er op dit kruispunt met de Veldsteen gemiddeld 200 keer per dag door rood wordt gereden. Daarom gaat deze nieuwe flitspaal op die twee gevaarlijke gedragingen controleren: wie te hard rijdt of een rood verkeerslicht negeert krijgt een boete. Het is opvallend dat op een kruising verderop, van de Backer en Rueblaan met de Emerparklaan, veel minder ongelukken gebeuren. Daar staan al twee flitspalen. Het lijkt er op dat automobilisten hun gedrag daar mede daardoor hebben aangepast.
Zwaar vrachtverkeer en fietsers
Op de kruising van de Backer en Ruebweg met de Veldsteen rijdt veel zwaar vrachtverkeer dat van en naar het industrieterrein gaat. Daarnaast steken er veel fietsers over die gebruik maken van één van de mooie fietsroutes die door Breda lopen. Iedere keer dat een auto of een vrachtauto door rood rijdt levert dat voor fietsers een mogelijk gevaarlijke situatie op. Juist daarom is het zo belangrijk dat alle weggebruikers op de Backer en Ruebweg zich aan de verkeersregels houden.
24 uur per dag
Het is bewezen dat een flitspaal een positief effect heeft op het rijgedrag en bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Deze nieuwe flitspaal is vorige maand geplaatst en in de afgelopen periode getest. Vanaf 5 december 2025 krijgen alle overtreders een boete. In het komende jaar zal er een tweede flitspaal bij het kruispunt worden geplaatst. De flitsers staan 24 uur per dag aan en overtredingen worden direct doorgestuurd naar het CJIB. Na ongeveer drie jaar wordt gekeken of de verkeerssituatie is verbeterd. Het Openbaar Ministerie beoordeelt dan, na overleg met de politie en de gemeente, of handhaving met een flitspaal langer noodzakelijk is.

4.4 ℃
























