BREDA - De politie in Zeeland-West-Brabant heeft de afgelopen dagen tenminste twee aangiftes ontvangen van mensen die aan de deur slachtoffer zijn geworden van cybercriminelen. Die wisten als zogenaamde pakketbezorger op slinkse wijze de betaalpas en pincode van hen te ontfutselen. Het blijkt dat deze wijze van oplichting op meer plekken in het land is voorgekomen.

Over het algemeen krijgen de slachtoffers van de oplichting eerst een telefoontje van een persoon die vertelt dat er een pakje voor hen klaar ligt op een Postagentschap in de buurt. Daarbij wordt meteen verteld dat het pakje tegen een laag bedrag (bijvoorbeeld een euro) ook kan worden bezorgd. In beide gevallen stemden de slachtoffers hier mee in. Binnen een kwartier verscheen er inderdaad iemand aan de deur met een pakje. Voor de ‘bezorgkosten’ kan vervolgens alleen met pin worden betaald en de bezorger haalt een pinautomaat tevoorschijn. Nadat het slachtoffer zijn pincode heeft ingevuld, blijkt de transactie niet te werken. Hierop pakt de dader de pinpas uit handen van het slachtoffer en scant deze opnieuw. Nu lukt de transactie zogenaamd wel. Ondertussen heeft de oplichter de pinpas echter snel verwisseld. Op dat moment is hij dus in het bezit van zowel de pinpas als ook de pincode die het slachtoffer daarvoor heeft ingevuld. Bij een van de slachtoffers werd vervolgens enkele duizenden euro’s van de rekening gepind voor dat de oplichting werd ontdekt.

De politie adviseert om bij degelijke telefoontjes de verbinding direct te verbreken en in ieder geval nooit in de gaan op de ‘bezorg-optie’. Bij voorkeur pint u niet aan de deur. Is het onvermijdelijk? Ben dan altijd alert op wat er in het scherm staat en geef uw pinpas nooit uit handen.

Heeft u tips die de politie kunnen helpen bij het opsporen en aanhouden van deze landelijk opererende oplichters? Geef het dan door via 0900-8844 onder vermelding van dossiernummer 2021012337.