BREDA - De Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) voerde kortgeleden (herhalings)metingen uit naar het omgevingsgeluid langs de A16. Dat deden ze om te weten of het omgevingsgeluid is veranderd ten opzichte van de eerste meting in 2017-2018. Op de meeste meetpunten bleef het geluidsniveau hetzelfde ten opzichte van de metingen die voor de plaatsing van de windmolens zijn gedaan. Alleen in Breda-Noord stelde de OMWB een stijging vast. Vraag is nu: waardoor wordt dit hogere geluidniveau door veroorzaakt?


Achtergrond project en aanleiding geluidsmetingen

In het project Energie A16 werkten de provincie Noord-Brabant en vier West-Brabantse gemeenten (Breda, Drimmelen, Moerdijk en Zundert) samen met lokale partijen en ontwikkelaars aan de ontwikkeling van windmolens langs de A16. Tussen de Moerdijkbrug en de Belgische grens zijn 26 windmolens geplaatst. Het project is onderdeel van de ambitie om in 2050 helemaal energieneutraal te zijn. Windenergie is daarin een belangrijk aspect. Tijdens de procedure voor de verlening van de vergunning waren bewoners bezorgd over een mogelijke stijging van geluidsoverlast. Daarom is er beloofd dat het omgevingsgeluid zowel vóór als na de plaatsing van de windmolens gemeten zou worden. De metingen tonen aan of het omgevingsgeluid gelijk is gebleven of is veranderd.

Herhalingsmetingen en de resultaten

Tussen november 2023 en februari 2025 voerde de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) metingen uit op tien locaties rond het windpark. Het doel: objectief vaststellen of en hoe het omgevingsgeluid is veranderd ten opzichte van de nulmeting in 2017–2018 (ook wel ‘referentiemeting’ genoemd). Daarbij bracht het OMWB het totale omgevingsgeluid in kaart, dus inclusief geluid van snelwegen, railverkeer en andere bronnen.

De resultaten laten zien dat het geluidsniveau op bijna alle meetpunten min of meer gelijk is gebleven. Bij Rijsbergen-Noord en Lage Zwaluwe is zelfs sprake van een daling. Alleen bij Breda-Noord is een duidelijke stijging van het omgevingsgeluid vastgesteld. Dit komt deels door toename van het verkeer op de A16 en hogere windsnelheden tijdens de meetperiode ten opzichte van de metingen voor plaatsing van de windmolens. Mogelijk dragen ook de windmolens in het cluster Zonzeel/Nieuwveer bij aan deze verhoging. De Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant gaat hier de komende maanden verder onderzoek naar doen.

Bekijk de onderzoeksresultaten

Het definitieve rapport van de uitgevoerde geluidsmetingen is online te bekijken. De resultaten zijn ook te vinden op de website van Energie A16.