Zorg voor een eenduidig betaalsysteem, goede veiligheidseisen en extra naamsbekendheid. Dat en meer staat in een plan met aanbevelingen om het gebruik van walstroom in de Nederlandse binnenhavens makkelijker te maken en de impact van de scheepvaartsector op het milieu te verminderen. Donderdagmiddag werd het plan door de Brabantse gedeputeerde Stijn Smeulders en de Limburgse gedeputeerde Jasper Kuntzelaers overhandigd aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Nederland heeft de grootste binnenvaart van heel Europa. En binnen Nederland leiden veel belangrijke waterwegen door Brabant en Limburg. Vandaar dat de twee provincies het voortouw namen bij het project 'Shore Power in European Schipping', oftewel SPIES. Daarvoor werden de afgelopen maanden tientallen stakeholders uit binnen- en buiteland bevraagd over hun ervaringen, wensen en verwachtingen met walstroom.
Door schepen die aan de kade liggen van stroom te voorzien vanaf de wal (oever), in plaats van vanaf eigen motoren of generatoren, kan CO2 gereduceerd worden. Walstroomvoorzieningen voor de kustvaart en binnenvaart leveren zo een belangrijke bijdrage aan de CO2-reductie. Het merendeel van de ligplaatsen voor de schepen is van Rijkswaterstaat. Om de sector te verduurzamen is een bijdrage van het Rijk van groot belang. Het ministerie van I en W heeft al 16 miljoen euro voor walstroom op rijksligplaatsen gereserveerd. Een aantal aanbevelingen zal zelfs op Europees niveau geregeld moeten worden.
In het plan dat het ministerie vandaag is aangeboden zijn 15 aanbevelingen voor de uitrol van walstroomvoorzieningen voor de binnenvaart en kustvaart in de Noordzeeregio uitgewerkt. De aanbevelingen, die mede tot stand zijn gekomen door een enquête onder binnenvaartondernemers, vaarwegbeheerders, kastenbouwers, hardware leveranciers en overheden van vijf landen, bieden een gestructureerde aanpak om de walstroominfrastructuur te verbeteren, de regelgeving aan te passen en duurzaamheid in de scheepvaartsector te bevorderen. Zo wordt het ministerie onder andere gevraagd de regelgeving voor ligplaatsen aan te passen, veiligheidsnormen voor walstroomkasten en aansluitkabels te bepalen en te investeren in walstroominstallaties.
"De binnenvaart is ongelofelijk belangrijk voor Brabant", zegt gedeputeerde Stijn Smeulders. "Elke container vracht die over het water gaat, hoeft niet over de weg en komt dus ook niet in de file. Daarom moeten we er alles aan doen om vervoer over water aantrekkelijk en duurzaam te maken. Nu ontbreekt het nog aan eenduidige afspraken over walstroom, maar dit plan is een goede aanzet om daarmee aan de slag te gaan. Zodat over een aantal jaar hopelijk iedere schipper precies weet op welke plekken elektriciteit beschikbaar is en we dus samen de CO2-uitstoot kunnen reduceren."